Egy óvodás napja – hogyan legyen egyszerűbb?

LURKÓVILÁG www.lurkovilág.hu alapján
Lengyel Katalin,alapító szerkesztő

 

Az óvodai év kezdetén újra és újra vissza kell állnunk egy napirendre. Egyrészt igazodik az óvodás életritmusához, másrészt a családunk többi tagjainak igényeihez. ….

A tapasztalatokból összeállítottuk az óvodás gyermek napjának 10 sarkalatos pontját, amire ha odafigyelünk, könnyen felvehetjük a ritmust.

1. Ne legyen reggel kapkodás!

Sok családban kritikus pont a reggel. Van, aki munkába megy, van, aki iskolába, a kisebbek pedig még csendben aludnának tovább. A nyugodt reggel titka: már este készítsünk elõ mindent, ami elõkészíthetõ (pl. ruha, óvodába/iskolába elvinni szükségesek, reggelihez terítés, stb.)! Az este rászánt 5 perces elõkészületekkel reggel értékes idõket nyerhetünk!
Emellett fontos, hogy idõben keljünk fel mi magunk. Készüljünk el elõször mi, és gyermekeink ébresztésére, indulásra való felkészítésére is hagyjunk elég idõt!

2. Úton az oviba

Az óvodába vezetõ út a cipõ felvételével kezdõdik. Ettõl kezdve már ne fordítsunk figyelmet másra, csak az indulásra. Igyekezzünk azonos útvonalon és azonos módon menni az ovi felé, hogy ne zavarja meg gyermekünket semmi kitérõ, vagy a megszokottól eltérõ váratlan esemény. Nem érdemes álmos gyermekünket ilyenkor semmilyen stressznek kitenni.

3. Megérkeztünk!

Az óvodába való megérkezésre fokozottan igaz, hogy minden figyelmünket a gyermekünkre fordítsuk! Az óvodai faliújságot kifelé is végig tudjuk olvasni, az ismerõs anyukákkal pedig késõbb is ráérünk beszélgetni. A gyermekünktõl való búcsú is legyen rövid, szeretetteli és határozott. Gyermekünknek ekkor már tudnia kell, hogy mikor megyünk érte: ebéd után, alvás után, uzsonna vagy éppen játék után.

4. Napközbeni feladataink

Az anyukák napközbeni feladatai élethelyzettõl függõen széles skálán mozognak, legyünk akár háziasszonyok, kismamák vagy 8 órában dolgozó alkalmazottak, vállalkozók, bár sokszor elõfordul, hogy egyszerre mindegyik. Közös szabály mégis, hogy az óvodai illetve iskolai idõ alatt végezzük el saját feladatainkat. Célirányosan, jól megtervezetten intézzük a szükséges hivatali dolgokat, a bevásárlást, a fõzést és egyéb házimunkát, vagy éppen munkahelyi dolgainkat.
Amit itt nem tudunk elvégezni, azt mind késõbb, gyermekeink idejébõl elrabolva tudunk majd csak pótolni, ami könnyen a nyugalmas napirend felborulását eredményezheti. Figyeljünk arra, amit éppen csinálunk, azaz legyünk jelen az épp aktuális feladatban, mivel így hatékonyabb a munkavégzés, mintha állandóan azzal merítenénk ki energiáinkat, hogy a még elõttünk tornyosuló feladatokra gondolunk.

5. Gyermekért menni az oviba

Amikor ebéd után vagy délután ismét átlépjük az óvoda kapuját, igyekezzünk minél inkább ismét gyermekünkre hangolódni, és figyelmünket neki ajándékozni. Legfontosabb, hogy a megígért idõre érjünk oda érte! Itt se kapkodjunk, hanem tegyük kellemessé a hazafelé vezetõ utat. Betérhetünk egy játszótérre, megállhatunk egy percre az utca kedvenc kiskutyájánál, és közben végigbeszélhetjük, hogy kivel mi történt aznap. Hagyjunk idõt gyermekünknek, hogy az óvodai lét után ismét „átállhasson” az itthoni együttlétre.

6. Ovis élménybeszámoló

Mi volt ma az oviban? –Semmi… -hangzik sokszor a válasz. Persze, hiszen rossz volt a kérdés! Tanítsuk meg a gyermeket élményt mesélni, kérdezzük meg konkrétan, hogy mi volt az ebéd, ízlett-e, kivel játszott sokat aznap, tanultak e dalt, és melyiket, stb.

7. Gondtalan délutáni együttlét – otthon

Óvodás és iskolás, de még felnõtt korban is fontos, hogy a délutáni vagy esti otthoni élet nyugodt és gondtalan legyen. Az iskolásoknak ilyenkor idõt kell szánni a másnapi készülõdésre is, de alapvetõen számukra is fontos, hogy kötelezettségeink elvégzésének tudatában már kellemes idõt tölthessenek a családi körben.
A hétköznapi délutánokra ne szervezzünk nagy programokat! Egy játszóterezés jó idõben, vagy egy rövidebb társasjáték ideális feltételeket teremthet a játékos együttlétre, beszélgetésre. A legfontosabb ebben az idõben, hogy tegyük félre munkáinkat, és amennyire lehet, szánjunk kizárólagos figyelmet gyermekünkre. Ha beszél hozzánk, forduljunk felé, nézzünk szemébe. Éreztessük, hogy érdekel, amit mond. Hiába a napi gondok, a feladatok megvárnak, a gyermek nem nõhet fel úgy, hogy nem kap elegendõ figyelmet!

8. Lefekvéshez készülõdés: idõben!

A nyugodt másnap záloga, az elõzõ este megfelelõ befejezése, ami szintén határozottan kezdõdjön el. Tegyük el a játékokat, tegyük ki a másnapi ruhákat, iskolás gyermekeink pakolják be táskáikat, készítsék elõ a másnapi vinnivalókat. Idõben kezdjük el a vacsorázást és az esti fürdést.

9. Nyugodt fektetés

Ha jól számoltuk ki az idõt, akkor gyermekeink éppen idõben ágyba fognak kerülni, és még esti mesére is lesz idõ. Ha kicsit elcsúsztunk az idõvel, akkor se keseredjünk el, hanem gondoljuk végig, hogy másnap mennyivel korábban kezdjünk neki az esti készülõdéshez ahhoz, hogy minden gördülékenyen menjen.

10. Elõkészületek másnapra

Érdemes este kikészíteni a másnapi ruhát, és minden egyéb dolgot bepakolni, amit esetleg vinnünk kell. Értékes perceket nyerhetünk reggel, ha a reggelihez már este kitesszük a tányérokat, poharakat. Ez a nyugodt reggelek titka…

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2011-09-06